Veri merkezlerinde en önemli olan şey uptime durumudur. Tabi bunu sağlayabilmek için yedek güç kaynakları, yedek veri iletişim bağlantıları, merkez içerisinde bulunan sistemlerin soğutulması için kullanılan iklimlendirme sistemleri, yangın söndürme sistemleri ve dışarıdan kaynaklı yaşanabilecek sorunlara karşı önlemler alınmaktadır.

Normal site ziyaretçileri için bile kesinti ne kadar çok olursa o siteye katlanamama durumu meydana gelirken sunucularla ilgilenen, yöneten ve müşteriler ile ilgilenmek zorunda olan personeller için bu tür kesintiler daha katlanılamaz oluyor. Tüm bunları göz önüne aldığımızda veri merkezlei için uptime değerinin %99,999 olması hem itibar hemde para kazanma için çok daha önemli bir duruma gelmektedir.

Tier Standardı Nedir?

Tier standartlarının Uptime Enstitue tarafından ortaya atılması süreci, en güvenilir veri merkezleri nelerden ve nasıl oluşmalıdır sorununu çözmek amacıyla ortaya çıkmıştır.

Tier 1, 1960’larda ortaya çıkmış bir sertifikadır ve o tarihlerden beri de “Uptime Enstitü”sü kesintisiz enerjinin veri merkezleri için önemini bilen, elektriksel topolojilerin kapasitelerini kıyaslayan ve en nesnel temelleri ortaya koyan kurum olmuştur.

Tarihsel olarak, Tier 1, 1960’larda ortaya çıkmış, Tier 2 1970’lerde, Tier 3 1990’ların başında ve Tier 4’de 1994’de ortaya çıkmıştır.

Tier 4 elektrik güç dağıtımı, Enstitü Yönetici Direktörü Ken Brill tarafından gerçekleştirilmiştir. 1991’de gelecekteki tüm bilgisayar sistemlerinin çift elektrik girişli olacağını öngörmüştür ve US 6,150,737 Patentini almıştır. United Parcel Service’in Windward veri merkezi projesi ilk Tier 4 standartlı projedir. Windward veri merkezi inşasında United Parcel Service, çift elektrik güç girişli donanımlar için IBM ve diğer bilgisayar donanım firmaları ile birlikte çalışmıştır.

Tier 1 seviye veri merkezleri esasında bir sunucu odasıdır, bilgisayar sistemlerinin kurulumu için standartlarda belirtilen temel prensipler izlenir. En sıkı seviye Tier 4 ise kritik görevlerde kullanılan bilgisayar sistemlerine ev sahipliği yapması için tasarlanmıştır. Bütün yardımcı sistemler yedeklidir ve kısımlara ayrılmış güvenlik bölgeleri biyometrik giriş kontrol yöntemleri ile kontrol edilir. Uptime Institute, bir düşünce ve profesyonel hizmetler kuruluşu, telif hakkını elinde bulundurduğu dört seviyeli kendine ait kredilendirme programına sahiptir. Tier seviyesi arttıkça kullanılabilirlik artmaktadır.
Tier 1 Seviyesi    Küçük işletmelere hizmet veren veri merkezleridir. Bilgisayar sistemleri, elektrik, mekanik tesisat yedeksizdir.  Genel olarak 10 dakikadan daha fazla bir enerji kesintisine bir önlemi yoktur. Tahmini %99,676 kullanılabilirlik  sunmaktadır.
Tier 2 Seviyesi    Enerji ve soğutma sistemlerinde kısmen yedeklik içerir. Jeneratör kullanarak 24 saatlik bir enerji kesintisine dayanabilmektedir. Tahmini %99,741 kullanılabilirlik sunmaktadır.
Tier 3 Seviysi    Yedek elektrik şebekesi içerir. Yedek enerji ve soğutma sistemleri içerir. Yedek hizmet sağlayıcıları içerir. 72 saatlik bir kesintiye karşı dayanabilir. Tahmini %99,982 kullanılabilirlik sunmaktadır.
Tier 4 Sevitesi    Bütün Tier 3 kriterleri sağlanır. Ek olarak 96 saatlik kesintiye dayanabilir. 7/24 çalışan bir personel ekibi mevcuttur.  Yer seçiminde çok sıkı davranılır, yüksek güvenlik önlemleri alınmıştır.

 

Tier 1 veri merkezleri, 1 yıl içerisinde iki farklı 12 saatlik bakımlara girer ve sistem kapatılır. Ayrıca çoklu veri merkezi yapılarında ve yıllanmış veri merkezi yapılarında her yıl ortalama 1-2 arasında komponent arıza verir. Tüm bu bakımların ve beklenmedik hataların yıllık toplam etkisi ortalama 28.8 saat veya %99.676 ulaşılabilirliktir.

Tier 2 veri merkezleri, 2 senede ortalama 3 kez bakıma girer ve ortalama bir kez de beklenmedik problemlerle karşılaşırlar. Bu veri merkezlerinin yedekli sistemleri, bazı bakım ayrıcalıkları sunmaktadır ve bazı IT ekipmanlarının arızalardan etkilenmeden çıkmasına yardımcı olmaktadırlar. Yıllık kesinti ortalaması 22 saat veya %99.741 ulaşılabilirlik olarak ifade edilebilir.

Tier 3 veri merkezleri eşzamanlı bakıma uygundurlar. Bu sebeple yıllık bakım kesintileri söz konusu değidir. Operasyon hataları veya site komponentlerinde meydana gelen beklenmedik arızalar veri merkezinde elektrik kesintilerine sebep olabilirler. Gerçek veri merkezlerinden alınan verilere göre her 2.5 senede 4 saatlik beklenmedik kapanmalar yaşanmaktadır. Bu oran bize Tier 3 veri merkezleri için %99.982 ulaşılabilirlik imkanı anlamına gelmektedir.

Tier 4 veri merkezi, dayanıklılık ve hata tolarenslı yapılardır. Alınan ölçümler neticesinde her 5 senede bir 4 saatlik kesintiler yaşandığı görülmüştür. Yani bu kesintiler, senelik 0.8 saate denk gelir ve hesaplandığında da %99.990 erişilebilirlik sağlandığı görülür. Veri merkezleri içerisinde farklı komponentlerde farklı arızalar gerçekleşebilir. Fakat bunlar son kullanıcıları etkilemez. Çünkü yedekli yapı bu hatalardan korunmaya karşı tasarlanmıştır.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here